Boekverslag door Tirza Meij : Oog voor Jou

‘Oog voor Jou‘ is een klein handzaam boek boordevol tips over het leven met een zorgintensief kind.

Het is geschreven door Minke Verdonk, zij is orthopedagoog én moeder van een zoon met een lichamelijke beperking. Bijzonder is dat zij dit boek geschreven heeft voor zowel ouders als professionals. Zij hoopt met het boek een brug te slaan tussen ouders en professionals om in de zorg voor het kind nader tot elkaar te komen.

‘Oog voor Jou’ is opgedeeld in drie hoofdstukken: Weten, Durven en Doen.

Elk hoofdstuk begint met een gedeelte voor ouders, gevolgd door een stuk voor professionals. Verfrissend is dat Minke een onderwerp per bladzijde bespreekt, en op een praktische en herkenbare manier advies geeft hierover.

De onderwerpen variëren van ‘Een kind bestaat niet uit losse stukjes’ tot ‘Denk in mogelijkheden’ tot ‘Zorg voor je relatie’. Naast de waardevolle adviezen voor ouders is het ook interessant om de hoofdstukken voor professionals te lezen zodat je je in elkaar kunt verplaatsen. Minke laat geen onderwerp onbesproken liggen. Wel schrijft ze het boek vooral vanuit haar eigen ervaring met haar lichamelijk beperkte zoon.

Het is een boek om regelmatig op te pakken en een aantal bladzijden in te lezen. Het ondersteunt het zorgen voor ons kind, geeft nieuwe invalshoeken en steekt een hart onder de riem.

De layout en illustraties door Wies van der Velde zijn bijzonder.

‘Oog voor Jou’ door Minke Verdonk, €18.95 bij Scrivomedia.nl of Bol.com.

ISBN: 9789491687532

Oog voor jou